Co jeść, żeby być zdrowym?

Prawidłowa dieta znacznie zmniejsza ryzyko rozwoju wielu chorób. Warto zatem poznać zasady zdrowego odżywiania i wdrożyć je na stałe. Naukowcy, lekarze oraz dietetycy opracowali piramidę żywieniową, która obrazuje jakie produkty i w jakich ilościach, powinniśmy codziennie spożywać, żeby cieszyć się zdrowiem.

W codziennym jadłospisie nie powinno zabraknąć warzyw i owoców. Są one naturalnym źródłem wielu witamin i składników mineralnych. Dostarczają także błonnika, który przeciwdziała zaparciom. Na śniadanie i kolacje warto jeść pełnoziarniste pieczywo. Zawiera ono znacznie więcej składników odżywczych i witamin, niż tzw. białe pieczywo. Warto wybierać przede wszystkim takie, które zawiera różne ziarna, np. słonecznik czy pestki dyni. Nie powinniśmy zapominać także o mleku i jego przetworach. Mogą to być jogurty, kefiry czy maślanki, przy czym najlepiej zdecydować się na jogurty naturalne, które zawierają mniej cukru, w porównaniu do jogurtów owocowych.

W przypadku mięsa, koniecznie wybierzmy drób oraz ryby. Ryby są cennym źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które korzystnie oddziałują na układ krążenia i nie tylko. Drób jest lepszym rozwiązaniem niż pozostałe rodzaje mięsa, ponieważ zaliczany jest do tzw. chudych mięs. Oznacza to, że zawiera mniej tłuszczu, jak również dostarcza więcej składników odżywczych.

Pamiętajmy również o prawidłowym przygotowaniu potraw. Najlepiej ograniczyć spożywanie produktów smażonych, zwłaszcza w głębokim tłuszczu. Zalecane jest przede wszystkim gotowanie czy duszenie.

Zostaw komentarz

© 2017 Profilaktyka zdrowotna. Wszystkie prawa zastrzeżone.